Scopul serviciului social
Scopul serviciului social “Centrul de primire în regim de urgenţă pentru victimele violenţei în familie”din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina este de a asigura protecţia, găzduirea, îngrijirea şi consilierea victimelor violenţei în familie pentru care s-a dispus, în condiţiile legii, măsura de protecţie în regim de urgenţă prin asigurarea următoarelor servicii sociale:
1. consiliere psihologică şi suport emoţional;
2. supraveghere;
3. consiliere juridică ;
4. educare ;
5. reintegrare familială şi comunitară;
6. cazare pe perioadă determinată sau cazare pe timp de noapte;
7. masă, inclusiv preparare hrană caldă, după caz ;
8. menaj ;
9. curăţenie ;
10. alte activităţi, după caz: îngrijiri medicale curente asigurate de asistente medicale, inserţie/reinserţie socială, terapie ocupaţională, consiliere şi informare, orientare vocaţională, pază, alte activităţi administrative.
Principiile care stau la baza acordării serviciului social
Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul “Centrului de primire în regim de urgenţă pentru victimele violenţei în familie” din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitate de exerciţiu;
h) facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale beneficiarului şi a contactelor directe, după caz, cu fraţii, părinţii, alte rude, prieteni, precum şi cu alte persoane faţă de care acesta a dezvoltat legături de ataşament;
i) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
j) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
k) preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare în familie sau, după caz, în comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
l) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
m) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
n) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/ unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.
Beneficiarii serviciilor sociale
Beneficiarii serviciilor sociale acordate în “Centrul de primire în regim de urgenţă pentru victimele violenţei în familie”din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina sunt persoanele victime ale violenţei în familie singure sau împreună cu copilul/ copiii, care au domiciliul sau locuiesc în judeţul Olt.
Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social “Centrul de primire în regim de urgenţă pentru victimele violenţei în familie”din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. găzduire pe perioadă determinată;
3. consiliere psihologică şi suport emoţional;
4. supraveghere ;
5. consiliere juridică;
6. educare;
7. reintegrare familială şi comunitară;
8. cazare pe perioadă determinată sau cazare pe timp de noapte;
9. masă, inclusiv preparare hrană caldă, după caz ;
10. menaj;
11. curăţenie;
12. alte activităţi, după caz: îngrijiri medicale curente asigurate de asistente medicale, inserţie/reinserţie socială, terapie ocupaţională, consiliere şi informare, orientare vocaţională, pază, alte activităţi administrative.
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. campanii de sensibilizare a opiniei publice;
2. programe de prevenire timpurie (pentru copiii preşcolari şi şcolari);
3. programe de educaţie a populaţiei (de exemplu, educaţie pentru sănătate, educaţie parentală - "şcoli pentru părinţi", completarea studiilor/formare profesională, programe pentru preşcolari şi şcolari) - eficiente mai ales pentru prevenirea abuzului fizic/violenţei fizice;
4. programe pentru părinţi (de exemplu, programe informative, consiliere profesională);
5. programe de vizite la domiciliul familiilor, potenţial beneficiare;
6. programe de prevenire a sãrãciei;
7. programe de informare, formare şi dezvoltare profesionalã.
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. multiplicarea şi înmânarea fiecărui beneficiar a unui ghid de prezentare a serviciului care cuprinde cel puţin:
a. misiunea şi obiectivele serviciului,
b. modul de organizare şi funcţionare a serviciului,
c. serviciile oferite,
d. un sumar al drepturilor şi responsabilităţilor beneficiarilor,
e. informaţii practice despre cum îşi poate exprima opinia sau face o reclamaţie;
2. primire, înregistrare şi soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor cu privire la serviciile oferite sau pentru care se facilitează accesul;
3. promovarea şi aplicarea de măsuri de protejare a beneficiarilor împotriva oricărei forme de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant;
4. încurajarea beneficiarilor să-şi exprime opiniile cu privire la toate aspectele care-i privesc, inclusiv ale vieţii cotidiene din centru;
5. asigurarea dreptului beneficiarilor la intimitate, spaţiu personal şi confidenţialitate într-un mod cât mai apropiat de mediul familial;
6. abordarea de către personal a relaţiilor cu beneficiarii în mod nediscriminator, fără antipatii sau favoritisme;
7. stabilirea unor reguli privind relaţiile dintre membrii personalului şi beneficiari convenite de personal împreună cu aceştia, reguli care permit realizarea unui control pozitiv al comportamentului beneficiarilor, bazat pe respect reciproc, toleranţă, acceptare, încurajare şi sprijin;
8. încurajarea şi sprijinirea beneficiarilor să-şi formeze o conduită socială acceptabilă şi, atunci când au un comportament inacceptabil, tratarea acestora de personal în mod constructiv, fără excese sau subiectivism.
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. aplicarea de chestionare de satisfacţie a beneficiarilor;
4. întocmirea registrului de sugestii şi reclamaţii;
5. realizarea de întâlniri cu personalul de specialitate în vederea îmbunătăţirii metodologiei de lucru ;
6. realizarea planului de acţiune care vizează obiectivele de îmbunătăţire a calităţii serviciilor.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea următoarelor activităţi:
1. alocarea de către furnizorul de servicii de fonduri suficiente pentru îndeplinirea misiunii centrului, prevederilor standardelor minime obligatorii şi a oricăror alte activităţi derulate de centru în acord cu legislaţia în vigoare şi nevoile identificate;
2. atragerea de surse suplimentare de finanţare, cu precădere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulării activităţilor necesare în centru şi în comunitate;
3. supervizarea de către şeful centrului a utilizării fondurilor derulate de centru ;
4. întocmirea fişelor de evaluare a personalului;
5. supervizarea personalului;
6. selectarea personalului cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfasoară în acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor copiilor şi misiunii serviciului ;
7. asigurarea unui număr şi a unei structuri de personal ale serviciului satisfăcătoare pentru îndeplinirea misiunii acestuia in condiţii optime ;
8. asigurarea unui personal calificat corespunzător pentru a lucra cu beneficiarii şi în echipă, asigurarea formării iniţiale şi continue a personalului.