Scopul serviciului social
Scopul serviciului social „Centrul de zi pentru consiliere şi sprijin pentru părinţi şi copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Elena” Corabia este sprijinirea şi asistarea părinţilor/ potenţialilor părinţi pentru a face faţă dificultăţilor psihosociale care afectează relaţiile familiale, pentru dezvoltarea competenţelor parentale, pentru prevenirea separării copilului de familia sa şi sprijinirea copiilor atunci când apar probleme în dezvoltarea acestora.
Principiile care stau la baza acordării serviciului social
Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul „Centrului de zi pentru consiliere şi sprijin pentru părinţi şi copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Elena” Corabia sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitate de exerciţiu;
h) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
j) preocuparea permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
k) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
l) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
n) responsabilizarea membrilor familiei, reprezentaţilor legale cu privire la exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor de întreţinere;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/ unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în „Centrul de zi pentru consiliere şi sprijin pentru părinţi şi copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Elena” Corabia sunt:
1. părinţii/ familiile extinse/ familiile substitutive care:
a. necesită competenţe/ deprinderi de îngrijire a copiilor adaptate noilor principii psihopedagogice în domeniu, trăiesc în medii dezavantajate, unde se practică modele de îngrijire şi creştere a copiilor care nu corespund sau sunt în contradicţie cu modelele general acceptate în comunitate;
b. constată existenţa/ apariţia unor probleme la nivelul familiei care afectează dezvoltarea normală/ armonioasă a copilului sau favorizează manifestarea unor comportamente ale copiilor ce pun în pericol integrarea lor familială, socială, şcolară, profesională.
2. viitorii părinţi care doresc să se formeze înainte de naşterea sau adopţia copiilor ;
3. copiii care au probleme de dezvoltare şi/sau dificultăţi de integrare în familie, şcoală sau în colectivitatea în care trăiesc.
Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social „Centrul de zi pentru consiliere şi sprijin pentru părinţi şi copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Elena” Corabia sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. reprezintă furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară ;
2. consiliere psihosocială pentru familie şi copil ;
3. informare;
4. consiliere juridică;
5. consiliere familială;
6. educaţie în puericultură;
7. reintegrare familială;
8. reinserţie socială;
9. suport emotional;
10. consilierea părinţilor pentru depăşirea unor situaţii de dificultate (divorţ, pierderea locului de muncă, conflicte intrafamiliale, boli cronice, decesul unuia dintre soţi, etc.), care pun în pericol dezvoltarea copiilor de mediul lor familial;
11. informarea părinţilor în vederea acoperirii nevoilor copiilor;
12. sprijin şi educaţie parentală, pentru formarea şi dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor parentale;
13. sprijinirea şi consilierea copiilor care au dificultăţi de dezvoltare şi/sau integrare în familie, şcoală, grupuri socio-profesionale.
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. colaborarea cu instituţiile relevante de la nivelul comunităţii ( profesionişti care activează în servicii de asistenţă socială, poliţia, unităţi sanitare, etc), în vederea promovării imaginii pozitive a acestuia şi pentru a se identifica potenţiali clienţi;
2. oferirea de materiale promoţionale (pliante etc.), al căror conţinut oferă informaţii relevante despre admiterea în centru, servicii furnizate, locaţie, etc. ;
3. odată cu promovarea imaginii în comunitate, se pot desfăşura activităţi de recrutare de voluntari; aceştia se pot implica în activităţile specifice centrului, respectând principiile care stau la baza funcţionării centrului şi voluntariatului ;
4. elaborarea de rapoarte de activitate.
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea şi distribuirea de pliante, broşuri, reviste privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
2. activităţi de informare şi recrutare a potenţialilor voluntari/ parteneri ;
3. diversificarea şi întărirea parteneriatelor cu alţi furnizori de servicii sociale ;
4. promovarea activităţilor de parteneriat/ voluntariat ;
5. publicarea misiunii şi a serviciilor oferite in centru în articole de presă şi pe site-ul DGASPC Olt ;
6. organizarea de activităţi la nivel de comunitate;
7. implicarea beneficiarilor în activităţi desfăşurate în comunitate.
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. desfăşurarea de activităţi de informare şi sensibilizare privind problematica copilului şi a familiei, de promovare a serviciilor oferite şi stabilire de relaţii de colaborare cu instituţii din comunitate;
4. realizarea unei intervenţii adecvate nevoilor şi opţiunilor fiecărui client;
5. furnizarea unor servicii care ajută clienţii să-şi rezolve eficient problemele cu care se confruntă;
6. realizarea intervenţiilor cu respectarea confidenţialităţii şi a dreptului la imagine şi intimitate a persoanei;
7. desfăşurarea activităţilor de sprijin şi educaţie parentală.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea de proceduri privind organizarea şi funcţionarea centrului ;
2. atragerea de fonduri suplimentare (sponsorizări, donaţii financiare şi materiale);
3. asigurarea unei locaţii deschise către comunitate şi care răspunde nevoilor individuale ale beneficiarilor;
4. selectarea personalului cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfasoară în acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor beneficiarilor şi misiunii serviciului ;
5. asigurarea unui număr şi a unei structuri de personal ale serviciului satisfăcătoare pentru îndeplinirea misiunii acestuia în condiţii optime ;
6. asigurarea unui personal calificat corespunzător pentru a lucra cu beneficiarii şi în echipă, asigurarea formării iniţiale şi continue a personalului ;
7. evaluarea anuală a personalului angajat;
8. supervizarea resurselor umane în vederea funcţionarii serviciului la un randament optim.