Căminul pentru persoane vârstnice Slatina

Căminul pentru persoane vârstnice Slatina Persoană de contact: Luta Alina – Şef de complex Tel.: 0765.472.833

 Scopul serviciului social

Scopul serviciului social „Căminul pentru persoane vârstnice” din cadrul Complexului Servicii Persoane Adulte Slatina este:
a. să asigure persoanelor vârstnice îngrijite maximum posibil de autonomie şi siguranţă;
b. să ofere condiţii de îngrijire care să respecte identitatea, integritatea şi demnitatea persoanei vârstnice;
c. să permită menţinerea sau ameliorarea capacitaţilor fizice şi intelectuale ale persoanelor vârstnice;
d. să stimuleze participarea persoanelor vârstnice la viaţa socială;
e. să faciliteze şi să încurajeze legăturile interumane, inclusiv cu familiile persoanelor vârstnice;
f. să asigure supravegherea şi îngrijirea medicală necesară, potrivit reglementărilor privind asigurările sociale de sănătate;
g. să prevină şi să trateze consecinţele legate de procesul de îmbătrânire.


Principiile care stau la baza acordării serviciului social

Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul „Căminului pentru persoane vârstnice” din structura Complexului Servicii Persoane Adulte Slatina sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitate de exerciţiu;
h) facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale beneficiarului şi a contactelor directe, după caz, cu fraţii, părinţii, alte rude, prieteni, precum şi cu alte persoane faţă de care acesta a dezvoltat legături de ataşament;
i) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
j) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
k) preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare în familie sau, după caz, în comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
l) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
m) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
n) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea căminului/ unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.

Beneficiarii serviciilor sociale

Beneficiarii serviciilor sociale acordate în „Căminul pentru persoane vârstnice” din cadrul Complexului Servicii Persoane Adulte Slatina sunt persoanele vârstnice care au domiciliul stabil pe raza judeţului Olt şi cărora nu le pot fi asigurate protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.

Activităţi şi funcţii

Principalele funcţii ale serviciului social „Căminul pentru persoane vârstnice” din cadrul Complexului Servicii Persoane Adulte Slatina sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. îngrijire personală – se asigură ajutor pentru realizarea activităţilor de bază ale vieţii, asistenţă calificată pentru menţinerea igienei personale a beneficiarilor aflaţi în situaţie de dependenţă;
2. supraveghere şi îngrijiri medicale curente asigurate de asistente medicale – se asigură servicii de asistenţă medicală, respectiv supraveghere şi tratament în baza prescripţiilor medicale şi monitorizarea permanentă în scop preventiv şi terapeutic a stării de sănătate a beneficiarilor; se facilitează accesul beneficiarilor la un cabinet de medicină de familie, la servicii medicale de specialitate din ambulatorii sau spitale, etc.; se asigură terapii de recuperare/reabilitare funcţională, conform Planului individualizat de asistenţă şi îngrijire, în scopul menţinerii sau ameliorării autonomiei funcţionale a beneficiarului;
3. cazare pe perioadă nedeterminată– se asigură un spaţiu de cazare personal , corespunzător nevoilor proprii; dormitoarele sunt amenajate astfel încât să asigure un mediu ambiant confortabil, adaptat nevoilor beneficiarilor;
4. masă, inclusiv preparare hrană caldă – se asigură o alimentaţie corespunzătoare sub aspect caloric, calitativ şi cantitativ, diversificată de la o zi la alta; sunt respectate normele igienico-sanitare şi de siguranţă a alimentaţiei prevăzute de legislaţia în vigoare;
5. curăţenie – dormitoarele se menţin curate şi igienizate, conform unui program de curăţenie şi igienizare stabilit de fiecare cămin;
6. socializare şi activităţi culturale – se asigură organizarea de activităţi de socializare şi petrecerea timpului liber, organizarea de excursii, sărbătorirea zilelor de naştere, a unor sărbători religioase, facilitarea accesului beneficiarilor la spectacole, evenimente;
7. alte activităţi, după caz: - asistenţă medicală asigurată de medic geriatru, internist sau medic de familie, în baza trimiterii medicului de familie ; beneficiarilor le sunt asigurate servicii medicale de medicii specialişti ;
8. terapii de recuperare fizică/psihică/mintală, terapie ocupaţională, menaj, pază, alte activităţi administrative - personalul căminului acordă aceste servicii în funcţie de nevoile, interesele şi abilităţile beneficiarilor.
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. punerea la dispoziţia beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg, a unor materiale informative privind activităţile derulate şi serviciile oferite, printr-un Pliant al căminului, şi facilitarea accesului acestora în cămin în baza unui program de vizită, cel puţin o zi pe lună;
2. elaborarea Ghidului beneficiarului, care este un rezumat al drepturilor şi obligaţiilor beneficiarilor, serviciilor şi facilităţilor oferite, datelor şi informaţiilor referitoare la Regulamentul de organizare şi funcţionare al căminului, precum şi oferirea şi explicarea lui pentru informarea exclusivă a beneficiarilor sau a reprezentanţilor legali ai acestora;
3. elaborarea Cartei drepturilor beneficiarilor şi aducerea ei la cunoştinţa beneficiarilor sau a reprezentanţilor legali ai acestora;
4. organizarea anuală a unei sesiuni de informare a beneficiarilor cu privire la activitatea curentă a căminului;
5. deţinerea unui Registru de evidenţă privind informarea beneficiarilor, în care sunt consemnate temele informării;
6. elaborarea de rapoarte de activitate privind diseminarea în cadrul comunităţii a materialelor informative;
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. căminul informează beneficiarii şi reprezentanţii legali cu privire la drepturile înscrise în Carta drepturilor beneficiarilor, odată cu încheierea contractului de furnizare servicii. Informarea beneficiarilor cu privire la drepturile înscrise în Cartă se consemnează în Registrul de evidenţă pentru informarea beneficiarilor;
2. personalul căminului cunoaşte şi respectă prevederile Cartei drepturilor beneficiarilor;
3. căminul planifică şi organizează şedinţe de instruire a personalului privind respectarea drepturilor beneficiarilor înscrise în Cartă. Sesiunile de instruire sunt consemnate în Registrul de evidenţă privind perfecţionarea continuă a personalului;
4. căminul măsoară gradul de satisfacţie a beneficiarilor cu privire la activitatea desfăşurată;
5. căminul deţine şi aplică o procedură proprie de măsurare a gradului de satisfacţie a beneficiarilor care menţionează metodologia şi instrumentele utilizate. Masurarea gradului de satisfacţie a beneficiarilor se aplica printr-un chestionar pentru fiecare beneficiar.
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. îmbunătăţirea continuă a relaţiei dintre furnizor şi beneficiarii acestuia prin: utilizarea de mijloace de informare şi comunicare corecte, transparente şi accesibile, asigurarea confidenţialităţii şi securităţii datelor şi informaţiilor personale, utilizarea mecanismelor de prevenţie şi combatere a riscului de abuz fizic, psihologic sau financiar asupra beneficiarului;
4. implicarea activă a beneficiarilor şi a familiilor acestora în planificarea, acordarea şi evaluarea serviciilor;
5. realizarea evaluărilor şi instruirilor periodice ale personalului angajat;
6. aplicarea unor chestionare de evaluare a serviciilor beneficiarilor căminului.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale căminului prin realizarea următoarelor activităţi:
1. administrarea resurselor financiare şi materiale ale căminului în mod economic şi eficient pentru atingerea obiectivelor specifice acestuia;
2. asigurarea resurselor umane care corespund din punct de vedere al calificării cu serviciile acordate, pentru eficacitatea şi performanţa activităţii desfăşurate;
3. elaborarea unui Plan propriu de dezvoltare care are în vedere îmbunătăţirea activităţii şi creşterea calităţii vieţii beneficiarilor centrat pe amenajarea şi adaptarea mediului ambiant;
4. întocmirea necesarelor de alimente, materiale (de curăţenie, de reparaţii, de întreţinere, etc.), echipamente, cazarmament, medicamente, materiale sanitare, etc.;
5. întocmirea fişelor de post ale personalului;
6. evaluarea performanţelor profesionale ale personalului;
7. asigurarea creşterii performanţelor profesionale prin elaborarea unui Plan de instruire şi formare profesională pentru angajaţii proprii;
8. realizarea unei comunicări eficiente cu partenerii (instituţiile de ocrotire a sănătăţii, instituţii culturale şi religioase, organizaţii neguvernamentale, etc.).

 

 

 


 

Telefoane utile:

Politia locala

0249-954

Telefon de urgenta

0800-800.564