Serviciu pentru sprijinirea victimelor infractiunilor

  Scopul serviciului social

Scopul serviciului social “Serviciul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina este menţinerea, refacerea sau dezvoltarea capacităţilor individuale pentru depăşirea unei situaţii de nevoie socială, economică sau juridică şi aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenţă socială a persoanelor victime ale unei infracțiuni prin acordarea de servicii sociale privind informarea, sprijinirea și protecția victimelor infracțiunilor, suport psihologic, medical, de asistență socială, consiliere juridică, în funcție de nevoile individuale ale victimei.


Beneficiarii serviciilor sociale

Beneficiarii serviciilor sociale acordate în “Serviciul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina sunt persoane victime ale infracțiunilor, cât și membrii familiilor acestora, respectiv persoanele fizice care au suferit un prejudiciu, de orice natură, inclusiv o vătămare a integrității sale fizice, mintale sau emoționale sau un prejudiciu economic, cauzate în mod direct de o infracțiune, precum și membrii familiei unei persoane decedate ca urmare a unei infracțiuni și care au suferit prejudicii în urma decesului persoanei respective.

Activităţi şi funcţii

Principalele funcţii ale serviciului social “Serviciul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. evaluare – constă în identificarea nevoilor de asistență și protecție, în vederea asigurării accesului cât mai rapid al victimelor la serviciile de protecție și sprijin adecvate; rezultatele evaluării se consemnează într-un referat de evaluare;
3. informare – la primul contact cu victima, centrul îi comunică acesteia drepturile pe care le are conform legii;
4. consiliere psihologică - în cadrul centrului există un psiholog care poate oferi consiliere psihologică, consiliere cu privire la riscurile de victimizare secundară și repetată sau de intimidare și răzbunare;
5. consiliere privind aspectele financiare și practice subsecvente infracțiunii
6. servicii de inserție/reinserție socială
7. sprijin emoțional și social în scopul reintegrării sociale – personalul de specialitate oferă servicii prin care se urmăreşte depășirea situației de nevoie şi sprijinirea reintegrării sociale în raport cu capacitatea psihoafectivă;
8. informații și consiliere cu privire la rolul victimei în cadrul procedurilor penale, inclusiv pregătirea pentru participarea la proces – în cadrul centrului există un consilier juridic care poate oferi consultanţă juridică de specialitate victimei;
9. îndrumarea victimei către alte servicii specializate – atunci când este cazul, centrul îndrumă victima către alte servicii sociale, medicale, de ocupare, de educație, sau alte servicii de interes general acordate în condițiile legii.
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. informarea inițială a beneficiarilor la admiterea în centru şi organizarea de sesiuni de informare a beneficiarilor ori de câte ori este nevoie; centrul deține un registru de evidență privind informarea beneficiarilor;
2. elaborarea şi deţinerea de materiale informative (pliante) care sunt mediatizate la nivelul comunității;
3. promovarea serviciilor şi activităților centrului prin publicitate în presa locală;
4. elaborarea de rapoarte de activitate;
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. participarea beneficiarilor la activitățile organizate în comunitate;
2. participarea comunității la activitățile organizate de beneficiari în centru;
3. colaboarea cu AJOFM și ONG – uri în ideea dezvoltării unui sistem eficient de formare, orientare profesională şi angajare în muncă;
4. încurajarea activităților de voluntariat;
5. promovarea valorilor și principiilor privitoare la drepturile și libertățile fundamentale ale omului, precum şi la participarea activă a acestora la viața comunității;
6. promovarea accesului la servicii sociale pentru persoanele victime ale infracțiunilor;
7. asigurarea continuității, complementarității şi cooperării în procesul furnizării de servicii sociale.
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. evaluări şi instruiri periodice ale personalului angajat;
4. chestionare de evaluare a serviciilor aplicate beneficiarilor centrului;
5. îmbunătățirea continuă a relației dintre furnizorul de servicii și beneficiarii acestora prin: utilizarea de mijloace de informare și comunicare corecte, transparente și accesibile, asigurarea confidențialității şi securității datelor şi informațiilor personale, utilizarea mecanismelor de prevenție şi combatere a riscului de abuz fizic, psihologic sau financiar asupra beneficiarului;
6. implicarea activă a beneficiarilor şi a familiilor acestora în planificarea, acordarea și evaluarea serviciilor.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea următoarelor activităţi:
1. administrarea resurselor financiare şi materiale ale centrului în mod economic și eficient pentru atingerea obiectivelor specifice acestuia; resursele umane corespund din punct de vedere al calificării cu serviciile acordate, pentru eficacitatea și performanța activității desfășurate;
2. elaborarea unui Plan propriu de dezvoltare care are în vedere îmbunătățirea activității și creșterea calității vieții beneficiarilor centrat pe amenajarea și adaptarea mediului ambiant;
3. întocmirea necesarelor de alimente, dacă este cazul, materiale (de curățenie, de reparații, de întreținere, etc), echipamente, cazarmament, medicamente, materiale sanitare, etc;
4. întocmirea fişelor de post pentru personalul centrului;
5. evaluarea performanțelor profesionale a personalului;
6. asigurarea creșterii performanțelor profesionale prin elaborarea unui Plan de instruire și formare profesională pentru angajații proprii.

Accesarea serviciilor de informare și evaluare nu presupune nicio formalitate, acestea sunt gratuite respectându-se confidențialitatea și protecția datelor cu caracter personal.

 

 

 


 

Telefoane utile:

Politia locala

0249-954

Telefon de urgenta

0800-800.564