Centrul de zi de consiliere şi informare pentru alte persoane aflate în situaţii de nevoie

Centrul de zi de consiliere şi informare pentru alte persoane aflate în situaţii de nevoie Persoană de contact: Gurlui Mihai - Șef de centru Tel: 0744471563

 Scopul serviciului social

Scopul serviciului social “Centrul de zi de consiliere şi informare pentru alte persoane aflate în situaţii de nevoie” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina este menţinerea, refacerea sau dezvoltarea capacităţilor individuale pentru depăşirea unei situaţii de nevoie socială, economică sau juridică şi aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenţă socială a persoanelor aflate în situaţii de nevoie prin acordarea de servicii sociale privind prevenirea marginalizării sociale şi sprijinirea reintegrării sociale, în raport cu capacitatea psihoafectivă, precum şi consiliere juridică şi administrativă.


Principiile care stau la baza acordării serviciului social

Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul “Centrului de zi de consiliere şi informare pentru alte persoane aflate în situaţii de nevoie” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitate de exerciţiu;
h) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
j) preocuparea permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
k) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
l) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
n) responsabilizarea membrilor familiei, reprezentaţilor legale cu privire la exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor de întreţinere;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/ unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.

Beneficiarii serviciilor sociale

Beneficiarii serviciilor sociale acordate în “Centrul de zi de consiliere şi informare pentru alte persoane aflate în situaţii de nevoie” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina sunt persoane aflate în situaţii de nevoie socială, economică sau juridică (tineri de peste 18 ani care au părăsit sistemul de protecţie a copilului fără familie, persoanele cu handicap, persoanele de etnie rromă aflate în situaţii de risc ridicat, vârstnici în situaţie de nevoie, persoane fără venit sau cu venit redus, şomeri etc.).

Activităţi şi funcţii

Principalele funcţii ale serviciului social “Centrul de zi de consiliere şi informare pentru alte persoane aflate în situaţii de nevoie” din cadrul Complexului servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie Slatina sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. consilierea psihosocială - oferită de personal de specialitate, constă în suport psihologic urmărindu-se, după caz, reducerea anxietăţii, creşterea rezistenţei la frustrare, stimulare pozitivă prin întărirea motivaţiei şi a încrederii în propriile forţe, optimizare personală, terapie suportivă în situaţii de criză şi consiliere socială, centrul venind în ajutorul persoanelor aflate în situații de nevoie cu informaţii şi îndrumări privind rezolvarea problemelor specifice asistenţei sociale;
3. informare – centrul pune la dispoziția beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice şi publicului larg, materiale informative privind activitățile derulate şi serviciile oferite şi facilitează accesul acestora în centru în baza unui program de vizită; centrul desemnează o persoană responsabilă pentru activitățile de comunicare cu publicul şi informare a beneficiarilor, realizate în baza unui program propriu;
4. consiliere şi suport juridic - în cadrul centrului există un consilier juridic care poate oferi consultanţă juridică de specialitate beneficiarilor cu nevoi şi probleme specifice;
5. suport emoţional – personalul de specialitate oferă servicii prin care se urmăreşte prevenirea marginalizării sociale şi sprijinirea reintegrării sociale în raport cu capacitatea psihoafectivă.
6. alte activități:
a. evaluare şi elaborare plan de intervenție – personalul de specialitate din centru utilizeză o procedură proprie de evaluare a nevoilor individuale ale beneficiarilor/ situației de dificultate în care aceștia se află, nevoile identificate fiind înscrise în fişa de evaluare/reevaluare. În baza evaluării, se elaborează un plan de intervenție al beneficiarului, conform căruia se oferă servicii/derulează acțivități;
b. integrare/reintegrare socială - personalul de specialitate din centru elaborează programe de integrare/reintegrare socială pentru fiecare beneficiar care cuprind servicii/ activități/ terapii specifice nevoilor identificate în urma procesului de evaluare;
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. informarea inițială a beneficiarilor la admiterea în centru şi organizarea de sesiuni de informare a beneficiarilor ori de câte ori este nevoie; centrul deține un registru de evidență privind informarea beneficiarilor;
2. elaborarea şi deţinerea de materiale informative (pliante) care sunt mediatizate la nivelul comunității;
3. promovarea serviciilor şi activităților centrului prin publicitate în presa locală;
4. elaborarea de rapoarte de activitate;
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. participarea beneficiarilor la activitățile organizate în comunitate;
2. participarea comunității la activitățile organizate de beneficiari în centru;
3. colaboarea cu AJOFM și ONG – uri în ideea dezvoltării unui sistem eficient de formare, orientare profesională şi angajare în muncă a persoanelor adulte cu dizabilități;
4. participarea la Bursa locurilor de muncă pentru persoanele adulte cu dizabilități, organizată de AJOFM Olt;
5. încurajarea activităților de voluntariat;
6. promovarea valorilor și principiilor privitoare la drepturile și libertățile fundamentale ale omului, a drepturilor cetățenești ale persoanelor cu dizabilități, precum şi la participarea activă a acestora la viața comunității;
7. promovarea imaginii pozitive a persoanelor cu dizabilități, în colaborare cu diverşi actori implicați, inclusiv mass-media şi creşterea nivelului de vizibilitate a persoanei cu dizabilități ca membru al comunității cu drepturi depline;
8. promovarea accesului la servicii sociale pentru persoanele cu dizabilități;
9. promovarea accesibilizării mediului fizic şi informațional;
10. asigurarea continuității, complementarității şi cooperării în procesul furnizării de servicii sociale.
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. evaluări şi instruiri periodice ale personalului angajat;
4. chestionare de evaluare a serviciilor aplicate beneficiarilor centrului;
5. îmbunătățirea continuă a relației dintre furnizorul de servicii și beneficiarii acestora prin: utilizarea de mijloace de informare și comunicare corecte, transparente și accesibile, asigurarea confidențialității şi securității datelor şi informațiilor personale, utilizarea mecanismelor de prevenție şi combatere a riscului de abuz fizic, psihologic sau financiar asupra beneficiarului;
6. implicarea activă a beneficiarilor şi a familiilor acestora în planificarea, acordarea și evaluarea serviciilor.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea următoarelor activităţi:
1. administrarea resurselor financiare şi materiale ale centrului în mod economic și eficient pentru atingerea obiectivelor specifice acestuia; resursele umane corespund din punct de vedere al calificării cu serviciile acordate, pentru eficacitatea și performanța activității desfășurate;
2. elaborarea unui Plan propriu de dezvoltare care are în vedere îmbunătățirea activității și creșterea calității vieții beneficiarilor centrat pe amenajarea și adaptarea mediului ambiant;
3. întocmirea necesarelor de alimente, dacă este cazul, materiale (de curățenie, de reparații, de întreținere, etc), echipamente, cazarmament, medicamente, materiale sanitare, etc;
4. întocmirea fişelor de post pentru personalul centrului;
5. evaluarea performanțelor profesionale a personalului;
6. asigurarea creșterii performanțelor profesionale prin elaborarea unui Plan de instruire și formare profesională pentru angajații proprii.

 

 

 


 

Telefoane utile:

Politia locala

0249-954

Telefon de urgenta

0800-800.564