0349.408.182 / email: office@dgaspc-olt.ro
strada Drăgănești nr. 7 Slatina, judetul OLT

A15 – Centrul de Servicii de Asistenta Maternala Slatina

DIRECTIA GENERALA DE ASISTENTA SOCIALA SI PROTECTIA COPILULUI OLT

Centrul de servicii de asistență maternală

Șef centru: Mariana Dobra

Telefon: 0769 233 440

Adresa: Str. Drăganești nr. 7, Municipiul Slatina

 

Scopul serviciului social

Scopul serviciului social ,, Centrul de servicii de asistență maternală” este de a asigura copiilor/tinerilor cu măsură de protecţie specială servicii personalizate, adecvate nevoilor individuale ale fiecăruia, prin asigurarea următoarelor servicii sociale:

  1. îngrijire personală;
  2. educare;
  3. dezvoltarea abilităților de viață indeendentă;
  4. consiliere psihosocială și suport emoționala;
  5. reintegrare familială şi comunitară;
  6. socializare şi activităţi culturale;
  7. cazare pe perioada prevăzută în măsura de protecţie;
  8. masă: inclusiv preparare hrană caldă,după caz ; Curăţenie;
  9. alte activităţi, după caz: îngrijiri medicale curente, inserţie/reinserţie socială, terapie ocupaţională, consigliere şi informare, orientare vocaţională; consiliere juridică, pază, menaj, alte activităţi administrative etc. pregătire în vederea integrarii socio-profesionale/reintegrare în familia naturală/adopţie.

Principiile care stau la baza acordării serviciului social

(1) Serviciului social  ,,Centrul de servicii de asistență maternală” se organizează și funcționează cu respectarea principiilor generale care guvernează sistemul național de asistență socială, precum și a principiilor specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute în legislația specifică, în convențiile internaționale ratificate prin lege și în celelalte acte internaționale în materie la care România este parte, precum și în standardele minime de calitate.

(2) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale de către  ,,Centrul de servicii de asistență maternală” sunt următoarele:

a) respectarea, cu prioritate a dreptului de a trăi în propria familie sau, dacă acest lucru nu este posibil, într-o familie substitutivă sau după caz într-un mediu familial;

b) respectarea și promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;

c) protejarea și promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce privește egalitatea de șanse și tratament, participarea agală, autodeterminarea, autonomia și demnitatea personală și întreprinderea de acțiuni nediscriminatorii și pozitve cu privire la persoanele beneficiare;

d) asigurarea protecției împotriva abuzului și exploatării persoanei beneficiare;

e) asistarea persoanelor fără capacitate de exercițiu în realizarea și exercitarea drepturilor lor;

f) ascultarea opiniei peroane ibeneficiare și luarea în considerare a acesteia, ținându-se cont, după caz, vârsta și de gradul său de maturitate, de discernământ și capacitate de exercițiu;

g) facilitarea menținerii relațiilor personale ale beneficiarului și a contactelor directe, după caz, frați, părinți,alte rude, prieteni, precum și cu alte persoane față de care acesta a dezvoltat relații de atașament;

h) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;

i) asigurarea unei îngrijiri individualizate și personalizate;

j) preocuparea permanentă pentru identificarea soluțiilor de integrare în familie sau, după caz în comunitate, pentru scurtatea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potențialului și abilităților persoanei beneficiare de a trăi independent;

k) încurajarea inițiativelor individuale ale peroanelor beneficiare și a implicării active a acestora în soluționarea situațiilor dificile;

l) asigurarea unei intervenții profesioniste prin echipe pluridisciplinare;

m) asigurarea confidențialității și a eticii profesionale;

n) primordialitatea responsabilității persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacități de integrare socială și integrarea activă în soluționarea situațiilor de dificultate cu care se confruntă la un moment dat;

o) colaborarea serviiului social cu serviciile publice de asistență socială.

 Beneficiarii serviciilor sociale

(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în cadrul serviciului ,,Centrul de servicii de asistență maternală” sunt :

a) copilul ai cărui părinţi sunt decedaţi, necunoscuţi, decăzuţi din exerciţiul drepturilor părinteşti sau cărora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor părinteşti, puşi sub interdicţie, declaraţi judecătoreşte morţi sau dispăruţi, când nu a putut fi instituită tutela;

b) copilul care, în vederea protejării intereselor sale, nu poate fi lăsat în grija părinţilor din motive neimputabile acestora;

c) copilul abuzat sau neglijat, sau supus oricărei forme de violență;

d) copilul găsit sau copilul părăsit în unităţi sanitare;

e) copilul care a săvârşit o faptă prevăzută de legea penală şi care nu răspunde penal

(2) Condițiile de acces/admitere sunt următoarele:

A. Acte necesare:

– Pentru fiecare copil aflat în plasament la AMP se întocmește un dosar personal, denumit în continuare dosarul beneficiarului care conține obligatoriu următoarele documente:

a) sesizare/solicitare;

b) evaluare inițială, în copie sau raport privind ancheta socială inițială;

c) raport de evaluare a nevoilor copilului( sociale, educaționale, de sănătate, psihologice);

d) hotărârea comisiei pentru protecția copilului sau a instanței de judecată/decizia directorului general al DGASPC Olt privind instituirea/încetarea măsurii plasamentului/plasamentului în regim de urgență la AMP;

e) copii ale actelor de stare civilă ale copilului și părinților acestora;

f) planul de servicii trimis de serviciul public de asistență socială, însoțit de cererea de instituire a măsurii de protecție specială a copilului, si după caz, de fișe de identificare a riscurilor (dacă a fost realizat);

g) documentul care consemnează opinia copilului cu privire la stabilirea măsurii de protecție, pentru copilul care a împlinit vârsta de 10 ani;

h) planul individualizat de protecție al copilului;

i) programul de acomodare inițială a copilului;

j) rapoarte periodice privind verificarea împrejurărilor care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecție specială;

k) rapoartele de vizită trimestriale privind evoluția dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a copilului și a modului în care acesta este îngrijit;

l) fișele de evaluare socială, educațională, medicală și psihologică a copilului;

m) certificatul de încadrare în grad de handicap, după caz;

n) contractul de acordare de servicii, încheiat cu copilul în vârstă de 16 ani care are discernământ.

B. Dosarul asistentului maternal profesionist:

Persoana care dorește să devină asistent maternal adresează o cererea de evaluare DGASPC Olt, în cuprinsul căreia se menționează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiții optime de creștere, îngrijire și educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de frați, copii cu dizabilități, precum și disponibilitatea de a prelua în regim de urgență sau în perioada de respiro a altui asistent maternal;

La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente:

a) curriculum vitae al solicitantului;

b) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de ședere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidență permanentă a solicitantului și, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuiește;

c) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de naștere al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuiește;

d) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de căsătorie sauhotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul;

e) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe diploma de studii a acestuia;

f) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosință a locuinței;

g) certificatul de cazier judiciar al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuiește;

h) certificatul de integritate corportamentală al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește, obținut în condițiile art.16 din Legea nr. 118/2019 privind Registrul național automatizat cu privire la peroanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;

i) adeverință de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puțin unuia dintre membrii adulți ai familiei cu care acesta locuiește;

j) adeverință medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a solicitantului, în care precizează că nu suferă de boli transmisibile, și, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește;

k) certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuiește nu suferă de boli psihice;

l) declarație în formă autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 4 lit. d), h), i) și l);

m) recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunității/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanților autorităților administrației publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului și, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuiește.

Cheltuielile necesare obținerii tuturor documentelor care însoțesc cererea de evaluare sunt suportate de către solicitant.

Cererea de evaluare prevăzută la alin. (1) se soluționează în termen de 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcție.

  1. Criterii de eligibilitate a beneficiarilor:

Copii:

Copilul ai cărui părinți sunt decedați, necunoscuți, decăzuți din exercițiul drepturilor părintești sau cărora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor părintești, puși sub interdicție, declarați judecătorește morți sau dispăruți, când nu a putut fi instituită tutela;

 copilul care, în vedrea protejării intereselor sale, nu poate fi lăsat în grija părinților din motive neimputabile acestora;

 coplilul abuzat sau neglijat;

 copilul găsit sau părăsit în unuități sanitare;

 copilul care a săvârșit o faptă penală, dar nu răspunde penal.

Condițiile necesare pentru a deveni asistent maternal

1) Poate fi atestată ca asistent maternal persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

 a împlinit vârsta de 21 de ani;

 a absolvit învățământul profesional sau liceal;

 prin comportamentul lor în societate, starea sănătății și profilul lor psihologic, prezintă garanții pentru îndeplinirea corectă a obligațiilor care revin unui părinte, referitoare la creșterea, educarea și îngrijirea copiilor;

 soțul/soția și copiii care au împlinit vârsta de 14 ani și care au același domiciliu sau, după caz, aceeași reședință cu solicitantul își exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii;

 are domiciliul sau, după caz, reședința într-o localitate cu acces la servicii educaționale, medicale pentru copil/copiii pe care îl/îi va primi în plasament și după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilități;

 are drept de folosință asupra unei locuințe care acoperă în mod corespunzător necesitățile de preparare a hranei, igienă, educație și odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copiilor care urmează a fi primiți în plasament și pentru care se poate asigura un spațiu individualizat de odihnă și efectuare a temelor;

 cel puțin unul dintre membrii adulți ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuiește cu unul sau mai mulți membri.

2) Nu poate fi asistent maternal profesionist:

a) persoana care a depășit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;

b) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni contra persoanei, contra autorității, contra înfăptuirii justiției, de corupție și de serviciu, precum și pentru infracțiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanțele dopante, de efectuare de operațiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;

c) are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnați prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracțiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscriși cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;

d) a fost decăzută din drepturile părintești prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exercițiul drepturilor părintești, ca pedeapsă complementară;

e) suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;

f) are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli

transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;

g) are istoric de violență pentru care a fost emis ordin de protecție provizoriu sau, după caz, ordin de protecție, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menționate;

h) a avut sau, după caz, are unul sau mai mulți copii naturali în sistemul de protecție specială;

i) a consimțit la adopția propriului copil, cu excepția situației în care copilul a fost adoptat de către soț;

j) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope, confirmate princertificate medicale eliberate de medicul specialist;

k) are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;

l) i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepția situației în care atestatul a fost retras la cerere.

3) Condițiile de încetare a serviciilor sunt următoarele:

– reintegrarea copilului în familia sa;

– adopția copilului;

– instituirea unei alte măsuri de protecție specială la o persoană/familie/rudă sau o unitate rezidențială de tip familial/unitate rezidențială;

– instituirea tutelei;

– integrarea socio-profesională;

– la solicitarea tânărului;

– decesul beneficiarului.

4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate de către ,,Centrul de servicii de asistență maternală” au următoarele drepturi:

a) să li se respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori socială;

b) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;

c) să li se asigure păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate și primite;

d) să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate atât timp cât se mențin condițiile care au generat situația de dificultate;

e) să fie protejați de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exercițiu;

f) să li se garanteze demnitatea, intimitatea și respectarea vieții intime;

g) să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;

h) să li se respecte toate drepturile speciale în situația în care sunt minori sau persoane cu dizabilități.

i) de a fi informați asupra drepturilor și responsabilităților lor în calitate de beneficiari ai serviciului de tip familial și de a fi consultați cu privire la toate deciziile care îi privesc;

j) de a-și desfășura viața într-un mediu fizic accesibil, sigur, funcțional și intim;

k) de a-și exprima liber opiniile/dorințele/aspirațiile privind toate aspectele vieții și dezvoltării personale;

l) de a gândi și acționa autonom, cu respectarea drepturilor celorlalți membri ai familiilor de plasament;

m) de a fi informați cu privire la starea lor de sănătate;

n) de a consimți asupra serviciilor asigurate de persoana, familia de plasament sau de asistentul maternal profesionist;

o) de a beneficia de serviciile menționate în ROF – ul serviciului de tip familial;

p) de a nu fi abuzați, neglijați, abandonați, pedepsiți, hărțuiți sau exploatați;

q) de a face sugestii și reclamații fără teamă de consecințe;

r) de a nu fi exploatați economic (exploatare prin muncă, confiscarea banilor și bunurilor proprii);

s) de a nu li se impune restricții de natură fizică ori psihică, în afara celor stabilite de medic și alt personal calificat, precum și a celor convenite prin ROF -ul serviciului;

t) de a-și utiliza așa cum doresc obiectele și bunurile personale;

u) de a-și gestiona așa cum doresc resursele financiare;

v) de a accesa toate spațiile și echipamentele comune din locuința AMP;

w) de a avea acces la toate informațiile care îi privesc, deținute de AMP și managerii de caz;

x) de a fi informați la zi, în mod complet și accesibil, în format clasic sau adaptat, despre procedurile aplicate de serviciul de tip familial și de a-și putea exprima liber opiniile în legătură cu acestea;

y) de a fi tratați individualizat, pentru valorizarea maximală a potențialului personal.

5) Persoanele beneficiare de servicii sociale au următoarele obligaţii:

a) să furnizeze informații corecte cu privire la identitatea, situația familială, socială, medicală și economică;

b) să participe, în raport cu vârsta, situația de dependență, la procesul de furnizare a serviciilor sociale;

c) să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală;

d) să respecte prevederile prezentului regulament.

Activităţi şi funcţii

Principalele funcţii ale serviciului social serviciului ,,Centrul de servicii de asistență maternală” sunt următoarele:

a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea urmatoarele activitati:

  1. creșterea, îngrijirea și educarea beneficiarilor, în vederea asigurării unei dezvoltări armonioase fizice, psihice, intelectuale și afective a acestora;
  2. integrarea beneficiarilor în familiile asistenților maternali profesioniști, aplicându-le un tratamentegal cu al celorlalți membrii ai familiei;
  3. integrarea beneficiarilor în viața socială;
  4. reintegrarea beneficiarilor în familia lor naturală sau în familia adoptivă, după caz.

b)de informare a beneficiarilor, potentialilor beneficiari, autoritatilor publice si publicului larg despre domeniul sau de activitate, prin asigurarea urmatoarelor activitati:

  1. identificarea, recrutarea, evaluarea și propunerea de atestare/neatestare ca asistenți maternali profesioniști a solicitanților;
  2. urmărirea activității asistenților maternali profesioniști;
  3. evaluarea activității asistenților maternali profesioniști;
  4. elaborarea de rapoarte de activitate;

c) de promovare a drepturilor beneficiarilor si a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum si de prevenire a situatiilor de dificultate in care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea urmatoarelor activitati:

  1. coordonarea și facilitarea procesului de potrivire a copilului cu asistentul maternal profesionist;
  2. urmărirea evoluției beneficiarilor în mediul familial oferit de asistentul maternal profesionist;
  3. urmărirea respectării drepturilor beneficiarilor;

d) de asigurare a calitatii serviciilor sociale prin realizarea urmatoarelor activitati:

  1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate in procesul de acordare a serviciilor;
  2. realizarea de evaluari periodice a serviciilor prestate;
  3. coordonarea demersurilor și activităților de specialitate prevăzute în planurile individualizate de protecție, asigurând implementarea acestora;
  4. asigurarea și facilitarea unei comunicări corespunzătoare între toți factorii implicați în rezolvarea cazurilor;
  5. întocmirea și reactualizarea, de câte ori este necesar, atât a documentației întocmită cu privire la situațiacopiilor/tinerilor aflați în plasament, cât și cea referitoare la asistenții matenali profesioniști;
  6. asigurarea respectării etapelor și procedurilor prevăzute de managementul de caz

e) de administrare a resurselor financiare, materiale si umane ale centrului prin realizarea urmatoareloractivitati:

  1. acordarea asistenței părinților copiilor, urmărind dacă aceștia își pot asuma responsabilitățile și dacă își îndeplinesc obligațiile cu privire la copii;
  2. asigurarea asistenței și sprijinului persoanelor care au dobândit capacitate deplină de exercițiu și față de care au fost stabilite măsuri de protecție speciale, dacă acestea își continuă studiile, cel mult până la împlinirea de împlinirea de către cei vizați a vârstei de 26 de ani.
Sari la conținut