0349.408.182 / email: office@dgaspc-olt.ro
Str. Strehareți, nr. 150, Slatina, judetul OLT

A1.1 Centrul de primire în regim de urgenţă pentru copii

Centrul de primire în regim de urgenţă pentru copii Persoană de contact: Nicolae Cristina Andreea – Șef de centru Tel: 0732750183

 Scopul serviciului social

Scopul serviciului social “Centrul de primire în regim de urgenţă pentru copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina este:
1. de a asigura protecţia, creşterea şi îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi, ca urmare a stabilirii, în condiţiile legii, a măsurii de protecţie specială plasamentul în regim de urgenţă ;
2. de a asigura protecţia copilului pe o perioadă determinată de timp, atunci când acesta se află în pericol iminent în propria familie, familia lărgită sau familia substitutivă;
prin asigurarea următoarelor servicii sociale:
1. îngrijire personală;
2. educare;
3. dezvoltarea abilităţii de viaţă independentă;
4. consiliere psihosocială şi suport emoţional;
5. supraveghere;
6. reintegrare familială şi comunitară;
7. socializare şi activităţi culturale;
8. cazare pe perioada prevăzută în măsura de protecţie;
9. masă, inclusiv preparare hrană caldă, după caz;
10. curăţenie;
11. alte activităţi, după caz: îngrijiri medicale curente asigurate de asistente medicale, inserţie/ reinserţie socială, terapie ocupaţională, consiliere şi informare, orientare vocaţională, consiliere juridică, pază, menaj şi alte activităţi administrative.

Principiile care stau la baza acordării serviciului social

) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul “Centrului de primire în regim de urgenţă pentru copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitate de exerciţiu;
h) facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale beneficiarului şi a contactelor directe, după caz, cu fraţii, părinţii, alte rude, prieteni, precum şi cu alte persoane faţă de care acesta a dezvoltat legături de ataşament;
i) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
j) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
k) preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare în familie sau, după caz, în comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
l) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
m) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
n) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/ unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.

Beneficiarii serviciilor sociale

(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în “Centrul de primire în regim de urgenţă pentru copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina sunt:
a. copiii abuzaţi, neglijaţi, exploataţi sau supuşi oricărei forme de violenţă;
b. copiii găsiţi sau părăsiţi în unităţile sanitare;
c. copiii ai căror unic ocrotitor legal sau ambii au fost reţinuţi, arestaţi, internaţi sau în situaţia în care, din orice alt motiv, aceştia nu îşi pot exercita drepturile şi îndeplini obligaţiile părinteşti cu privire la copil.

Activităţi şi funcţii

Principalele funcţii ale serviciului social “Centrul de primire în regim de urgenţă pentru copii” din cadrul Complexului servicii “Sf. Ştefan” Slatina sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. găzduire pe perioada plasamentului în regim de urgenţă;
3. sprijin concret pentru menţinerea legăturilor cu părinţii, familia lărgită şi alte persoane importante sau apropiate faţă de copil;
4. asigurarea unei alimentaţii corespunzătoare din punct de vedere calitativ şi cantitativ, ţinând cont de vârsta, nevoile şi preferinţele copiilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
5. asigurarea necesarului de îmbrăcăminte, încălţăminte, rechizite şi alte echipamente, precum şi bani de buzunar, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi respectând individualitatea şi nevoile specifice ale fiecărui copil;
6. identificarea şi evaluarea permanentă a nevoilor fizice, emoţionale şi de sănătate ale fiecărui copil, precum şi măsurile corespunzătoare pentru satisfacerea acestor nevoi, igiena personală, supravegherea şi menţinerea stării de sănătate;
7. acordarea serviciilor de prim ajutor, tratamentul infecţiilor intercurente şi administrarea medicamentelor, în condiţii de supervizare din partea medicului care coordonează implementarea programelor de intervenţie pentru sănătate;
8. derularea de activităţi educaţionale necesare dezvoltării optime şi pregătirii pentru viaţa de adult: pregătire şi orientare şcolară şi profesională; comunicare – socializare; autoîngrijire şi autogospodărire etc.;
9. asigurarea unor oportunităţi multiple de petrecere a timpului liber, de recreere şi socializare, care contribuie la dezvoltarea fizică, cognitivă, socială şi emoţională a copiilor;
10. asigurarea unor măsuri adecvate de prevenire şi intervenţie pentru copiii care părăsesc serviciul fără permisiune;
11. asigurarea unor condiţii de locuit de bună calitate, decente şi asemănătoare mediului familial;
12. asigurarea spaţiilor igienico-sanitare suficiente, amenajate şi dotate cu echipamentul corespunzător numărului şi nevoilor copiilor;
13. luarea măsurilor de siguranţă şi securitate legale şi necesare pentru asigurarea protecţiei copiilor, personalului şi vizitatorilor împotriva evenimentelor şi accidentelor cu potenţial vătămător
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea misiunii centrului în scris, afişarea acesteia în cadrul serviciului şi promovarea acesteia în cadrul centrului;
2. asigurarea accesului la o prezentare schematică a sistemului de servicii sociale de la nivel judeţean, care precizează clar locul ocupat de serviciul în cauză şi relaţiile de colaborare cu celelalte servicii;
3. elaborarea de rapoarte de activitate.
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. multiplicarea şi înmânarea fiecărui copil şi/sau tânăr beneficiar a unui ghid de prezentare a serviciului care cuprinde cel puţin:
a. misiunea şi obiectivele serviciului,
b. modul de organizare şi funcţionare a serviciului,
c. serviciile oferite,
d. un sumar al drepturilor şi responsabilităţilor beneficiarilor,
e. informaţii practice despre cum îşi poate exprima opinia sau face o reclamaţie;
2. primire, înregistrare şi soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor cu privire la serviciile oferite sau pentru care se facilitează accesul;
3. promovarea şi aplicarea de măsuri de protejare a copiilor împotriva oricărei forme de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant;
4. încurajarea copiilor să-şi exprime opiniile cu privire la toate aspectele care-i privesc, inclusiv ale vieţii cotidiene din centru;
5. asigurarea dreptului copiilor la intimitate, spaţiu personal şi confidenţialitate într-un mod cât mai apropiat de mediul familial;
6. abordarea de către personal a relaţiilor cu copiii sau cu grupurile de copii în mod nediscriminator, fără antipatii sau favoritisme;
7. stabilirea unor reguli privind relaţiile dintre membrii personalului şi copii convenite de personal împreună cu copiii şi înţelese de aceştia, reguli care permit realizarea unui control pozitiv al comportamentului copiilor, bazat pe respect reciproc, toleranţă, acceptare, încurajare şi sprijin;
8. încurajarea şi sprijinirea copiilor şi tinerilor să-şi formeze o conduită socială acceptabilă şi, atunci când au un comportament inacceptabil, tratarea acestora de personal în mod constructiv, fără excese sau subiectivism ;
9. asigurarea accesului, pe tot parcursul rezidenţei, copiilor care au împlinit vârsta de 10 ani, precum şi familia sau, după caz, reprezentantul legal al copilului la datele din dosarul copilului, numai dacă acest lucru nu contravine interesului superior al acestuia.
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. asigurarea unui sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcţionarea centrului la randament optim;
4. derularea de parteneriate cu profesioniştii, autorităţile administraţiei locale şi alte servicii pentru copil şi familie din comunitate şi promovarea muncii în echipă atât în interiorul, cât şi în exteriorul centrului;
5. desfăşurarea de activităţi de voluntariat, pe bază de contract de voluntariat;
6. monitorizarea externă a activităţii centrului.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea următoarelor activităţi:
1. alocarea de către furnizorul de servicii de fonduri suficiente pentru îndeplinirea misiunii centrului, prevederilor standardelor minime obligatorii şi a oricăror alte activităţi derulate de centru în acord cu legislaţia în vigoare şi nevoile identificate;
2. atragerea de surse suplimentare de finanţare, cu precădere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulării activităţilor necesare în centru şi în comunitate;
3. supervizarea de către şeful centrului a utilizării fondurilor derulate de centru ;
4. întocmirea fişelor de evaluare a personalului;
5. supervizarea personalului;
6. selectarea personalului cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfasoară în acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor copiilor şi misiunii serviciului ;
7. asigurarea unui număr şi a unei structuri de personal ale serviciului satisfăcătoare pentru îndeplinirea misiunii acestuia in condiţii optime ;
8. asigurarea unui personal calificat corespunzător pentru a lucra cu copiii şi în echipă, asigurarea formării iniţiale şi continue a personalului.

Skip to content