B10. Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu
Persoană de contact: Simionescu Narcisa Simona- Șef Centru
Telefon: 0746 172 673
Scopul serviciului social
Scopul serviciului social „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” este de a asigura ansamblul de activităţi pentru a răspunde nevoilor sociale, precum şi celor speciale ale persoanelor cu dizabilităţi, precum asigurarea nevoilor de bază a serviciilor de îngrijire personală, de abilitare/reabilitare, deprinderi de viață independentă, de inserţie/ reinserţie socială, etc., în vederea menținerii/dezvoltării potențialului personal, depăşirii situaţiilor de dificultate, prevenirii şi combaterii riscului de excluziune socială, promovării incluziunii şi integrării sociale şi creşterii calităţii vieţii acestora.
Principiile care stau la baza acordării serviciului social
(1) Serviciul social „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” se organizează şi funcţionează cu respectarea principiilor generale care guvernează sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi a principiilor specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute în legislaţia specifică, în convenţiile internaţionale ratificate prin lege şi în celelalte acte internaţionale în materie la care România este parte, precum şi în standardele minime de calitate aplicabile.
(2) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitate de exerciţiu;
h) facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale beneficiarului şi a contactelor directe, după caz, cu fraţii, părinţii, alte rude, prieteni, precum şi cu alte persoane faţă de care acesta a dezvoltat legături de ataşament;
i) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare; j) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
k) preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare în familie sau, după caz, în comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
l) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
m) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
n) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/ unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” sunt persoanele adulte cu handicap grav, accentuat sau mediu care nu au o boală mentală/psihică cu agresivitate, la cererea acestora ori a întreţinătorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de Consiliul Judeţean Olt.
(2) Admiterea persoanelor cu dizabilităţi în „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” se realizează numai în cazul în care asistarea, îngrijirea, recuperarea sau protecţia acestora nu se pot realiza la domiciliu ori în cadrul serviciilor sociale organizate în comunitate.
(3) Admiterea, revocarea şi înlocuirea măsurii de protecţie se stabileşte de către Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap Olt, prin emiterea unei decizii, în baza raportului întocmit în acest sens de către Serviciul management de caz pentru adulţi, persoane adulte cu dizabilități, asistență persoane vârstnice și monitorizare servicii sociale și locuire incluzivă în baza unei Proceduri de admitere stabilite la nivelul DGASPC Olt.
(4) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
a) criteriile de eligibilitate:
▪ nu au o boală mentală/psihică cu agresivitate cu excepţia tinerilor cu handicap cărora le încetează măsura de plasament în sistemul de protecţie a copilului şi a căror integrare în familie nu este posibilă conform prevederilor legale privind asigurarea continuităţii în măsurile de protecţie;
▪ nu li se pot asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate;
▪ nu suferă de boli infecto-contagioase;
▪ au domiciliul sau reşedinţa pe raza judeţului Olt;
▪ nu au susţinători legali;
▪ nu realizează venituri sau acestea sunt insuficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare; ▪ concordanţa între tipul şi gradul de handicap şi serviciile asigurate de centru;
b) actele necesare:
Persoana cu dizabilități – solicitantul serviciului social
- Cerere de admitere din partea solicitantului sau familiei/reprezentantului legal (primaria dacă e cazul); în cazul reprezentanţilor legali se va ataşa şi copie a dispoziţiei de curator/tutore.
- Ancheta socială, întocmită conform HG 430/2008 (anexa nr.6);
- Actul eliberat de serviciul specializat al primariei, în a cărei rază teritorială îsi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu dizabilități, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate;
- Adeverință eliberată de primăria din raza de domiciliu/reședință a persoanei care solicită admiterea în mediu rezidențial, din care rezultă obligația ca, în termen de 24 de luni de la data admiterii, beneficiarul să fie transferat în comunitatea de domiciliu sau de reședință și să i se asigure accesul la un serviciu social din comunitate.
- Copii de pe actele de identitate şi de stare civila ale persoanei cu handicap (carte/buletin) de identitate, certificat de naştere şi certificat de căsătorie);
- Documente doveditoare ale situatiei locative (in copie, dupa caz: actul de proprietate, actul de vanzare/cumparare, titlul de proprietate, etc.);
- Adeverinta de venit de la Administratia Finanţelor Publice de care apartine;
- Adeverință cu veniturile realizate de la Primăria în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, respectiv reşedinţa.
- Ultimul talon de pensie al persoanei cu handicap (daca este cazul);
- Declaratie pe propria raspundere a persoanei cu handicap care solicita admiterea că nu are venituri si nu are familie/sustinatori legali, legalizată (după caz);
- Adeverință medicală de la medicul de familie din care să rezulte diagnosticul și că nu suferă de boli infecto-contagioase;
- Analize medicale:
Hemoleucograma;
VSH;
Ex. Sumar urina;
Glicemie;
Uree sanguina;
Colesterol;
Transaminaze;
- Certificatul de incadrare in grad de handicap valabil.
Membrii familiei persoanei cu handicap – sot/sotie; copii; părinţi:
- Copii de pe actele de identitate şi stare civilă pentru fiecare membru al familiei (carte/buletin) de identitate, certificat de naştere, certificat de căsătorie, certificat de deces, altele);
- Adeverinţă de venit de la Administratia Finanţelor Publice de care apartine;
- Adeverinte cu veniturile nete provenind din salarii şi din alte drepturi salariale sau talon de pensie (după caz);
- Alte acte doveditoare privind venitulurile lunare ale familiei sau al persoanei cu handicap, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, ajutor de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, venituri obţinute din activităţi agricole, meşteşugăreşti, din exercitarea meseriilor, din vânzări şi închirieri de locuinţe şi terenuri, din prestări de servicii, precum şi orice alte venituri realizate sau declaraţie pe propria răspundere că nu are venituri, legalizată;
- Nota: se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează.
- Documente doveditoare privind obligaţii legale de întreţinere (dacă este cazul);
- Declaratie notarială prin care se obligă să suporte diferenţa la plata contribuţiei lunare de întreţinere şi cheltuielile de înmormântare precum şi că, în termen de max.15 zile, va depune la D.G.A.S.P.C. Olt documentele care atrag după sine modificarea cuantumului venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure.
(5) Comisia de evaluare verifică cererea de admitere şi documentele depuse la dosar şi soluţionează cererea în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului.
(6) Decizia comisiei de evaluare se redactează de către secretariatul acesteia în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa comisiei de evaluare şi se comunică prin poştă, cu confirmare de primire, persoanei solicitante, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data redactării.
(7) Acordarea serviciilor sociale se realizează în baza unui Contract pentru acordarea de servicii sociale, încheiat între furnizorul de servicii sociale şi beneficiar în care se stipulează serviciile acordate, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi condiţiile de finanţare, după modelul contractului prevăzut în Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr.73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de furnizorii de servicii sociale, acreditaţi conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale.
(8) Beneficiarii „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” care realizează venituri din pensii de orice natură, din alte drepturi acordate potrivit legii, precum şi din alte surse cu caracter permanent sunt obligaţi la plata contribuţiei lunare de întreţinere, pentru calcularea căreia se procedează astfel:
- contribuţia de întreţinere stabilită nu va depăşi costul mediu lunar de întreţinere;
- costul mediu lunar al cheltuielilor este stabilit de Consiliul Judeţean Olt şi la stabilire se iau în calcul cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri şi servicii;
- în cazul în care beneficiarul nu are venituri proprii ori acestea sunt mai mici decât costul mediu lunar de întreţinere stabilit, plata contribuţiei de întreţinere se datorează în totalitate sau parţial, după caz, de către susţinătorii legali;
- contribuţia de întreţinere se datorează în următoarea ordine de obligare la plată:
– soţ/soţie, copii, părinți, denumiți în continuare susținători legali;
– persoanele care au un contract de vânzare/cumpărare a unui imobil al persoanei cu dizabilități aflată în situație de nevoie, iar în contract este stipulată obligația de întreținere/ îngrijire.
5. în cazul în care una dintre persoanele care datorează plata nu are mijloace materiale sau acestea sunt insuficiente pentru acoperirea integrală a costului întreţinerii celui asistat, diferenţa de plată trece în obligaţia celorlalte persoane, în ordinea stabilită, până la completarea integrală a cuantumului contribuţiei de întreţinere; când această completare nu este posibilă din lipsa mijloacelor materiale ale celor obligaţi la plată, contribuţia de întreţinere datorată se stabileşte la nivelul sumelor ce pot fi efectiv încasate de la persoanele respective;
6. pentru persoanele obligate la plata contribuţiei de întreţinere, la stabilirea cuantumului acesteia, se iau în considerare toate veniturile nete provenind din salarii şi din alte drepturi salariale, pensii, ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesională, alocaţie de sprijin, ajutoare şi indemnizaţii cu caracter permanent, acordate potrivit legii, încasări băneşti de la societăţile şi asociaţiile agricole, veniturile obţinute din activităţile de valorificare a produselor agricole şi a celor provenite din industria casnică şi meşteşugărească, din exercitarea meseriilor, din vânzări şi închirieri de locuinţe şi terenuri, din prestări de servicii, precum şi din orice alte venituri realizate;
7. persoanele cu dizabilităţi care nu au venituri şi nici susţinători legali care să datoreze întreţinere acestora, sau ale căror venituri nu permit asigurarea contribuţiei lunare, sunt asistate gratuit, costurile aferente fiind susţinute din bugetul judeţean;
8. după stabilirea persoanelor obligate la plată şi a cuantumului sumelor ce le revin de plătit, se întocmeşte angajamentul de plată pentru fiecare dintre acestea, cu menţionarea sumelor datorate, cu următoarele precizări:
▪ după aprobarea dosarului de admitere într-un serviciu social cu cazare, angajamentul de plată este întocmit de către Serviciul management de caz pentru adulţi, asistenţă persoane vârstnice şi monitorizare servicii sociale din structura aparatului propriu al DGASPC Olt, iar în caz de modificare/ reevaluare a angajamentului de plată, acesta se va întocmi de către serviciul social cu cazare;
▪ angajamentul de plată a contribuţiei lunare de întreţinere constituie titlu executoriu;
▪ angajamentul de plată se întocmeşte în trei exemplare, din care un exemplar rămâne la dosarul beneficiarului, un exemplar se transmite persoanei obligate la plata contribuţiei de întreţinere, iar cel deal treilea exemplar se remite instituţiei care urmează să facă reţinerile sau care urmăreşte plata contribuţiei de întreţinere;
▪ DGASPC Olt are obligaţia de a informa în scris persoanele cu care a încheiat angajamentul de plată ori de câte ori intervin modificări ale costului mediu lunar de întreţinere sau ale veniturilor persoanelor îngrijite, pe baza cărora se recalculează cuantumul contribuţiei lunare de întreţinere;
▪ în angajamentul de plată se menţionează şi consimţământul persoanei care urmează să achite contribuţia lunară de întreţinere, în condiţiile creşterii cuantumului acesteia ca urmare a majorării nivelului veniturilor şi a modificării costului mediu lunar de întreţinere în centru, precum şi obligaţia de a aduce la cunoştinţa DGASPC Olt orice modificare intervenită în situaţia veniturilor personale sau ale familiei persoanei adulte cu dizabilităţi îngrijite în centru;
▪ centrul va recalcula cuantumul contribuţiei de întreţinere ca urmare a modificărilor veniturilor persoanei cu dizabilităţi îngrijite sau ale persoanelor obligate la plata contribuţiei de întreţinere, ori modificărilor aduse prin acte normative speciale.
(9) Condiţii de încetare a serviciilor:
a) suspendarea acordării serviciilor pe o perioadă determinată de timp poate avea loc în următoarele situaţii principale:
▪ învoirea – se va face prin depunerea de către beneficiar/aparţinător a unei cereri la sediul centrului care va cuprinde: numele, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate şi telefonul persoanei de contact; după avizul dat de şeful de centru, asistentul social şi medicul centrului, cererea va fi înaintată DGASPC Olt şi aprobată de directorul general sub forma unui acord scris; învoirea poate fi suspendată, pentru o perioadă determinată, prin dispoziţia scrisă a şefului de centru, pentru acei beneficiari care încalcă normele de conduită sau consumă ori introduc în unitate băuturi alcoolice;
Învoirea poate fi:
▪ la cererea beneficiarului/reprezentantului legal pentru revenire în familie, cu acordul acesteia, pentru o perioadă de maxim 15 zile;
▪ la cererea beneficiarului/reprezentantului legal pentru o perioadă de maxim 60 zile, în baza acordului scris al persoanei care va asigura găzduirea şi îngrijirea pe perioada respectivă și a anchetei sociale realizată de personal din cadrul centrului;
▪ internarea în spital; centrul informează în scris DGASPC Olt atât la internarea în spital, cât şi la revenirea în centru a beneficiarului;
▪ transferul într-o altă instituţie – în scopul efectuării unor programe specializate pe perioadă determinată, în măsura în care aceste servicii nu sunt furnizate în proximitatea centrului; în acest caz se solicită acordul scris al instituţiei către care se efectuează transferul beneficiarului și acordul beneficiarului sau reprezentantului legal;
b) încetarea/sistarea serviciilor pe perioadă nedeterminată poate avea loc în următoarele situaţii principale:
▪ la cererea beneficiarului care are prezervată capacitatea de discernământ, sub semnătură (se solicită beneficiarului să indice în scris locul de domiciliu/rezidenţă unde pleacă după încetarea serviciului); DGASPC Olt solicită primăriei de domiciliu o anchetă socială din care să rezulte posibilitatea reintegrării în comunitate; în termen de maxim 5 zile de la ieşirea beneficiarului din centru se notifică în scris serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei localităţii pe a cărei rază teritorială va locui persoana respectivă cu privire la prezenţa beneficiarului în localitate;
▪ la cererea reprezentantului legal al beneficiarului lipsit de discernământ şi angajamentul scris al acestuia cu privire la respectarea obligaţiei de a asigura găzduirea, îngrijirea şi întreţinerea beneficiarului; DGASPC Olt solicită primăriei de domiciliu o anchetă socială din care să rezulte posibilitatea reintegrării în familie; în termen de maxim 48 de ore de la ieşirea beneficiarului, centrul notifică, telefonic şi în scris, serviciul public de asistenţă socială pe a cărei rază teritorială va locui beneficiarul despre prezenţa acestuia în localitate, pentru a facilita verificarea condiţiilor de găzduire şi îngrijire oferite;
▪ transferul pe perioadă nedeterminată în altă instituţie rezidențială, la cererea scrisă a beneficiarului sau, după caz, a reprezentantului său legal; anterior ieşirii beneficiarului din centru se verifică acordul instituţiei în care se va transfera acesta;
▪ la recomandarea centrului rezidenţial care nu mai are capacitatea de a acorda toate serviciile corespunzătoare nevoilor beneficiarului sau se închide; cu minim 30 de zile anterior datei când se estimează încetarea serviciilor, centrul stabileşte, împreună cu beneficiarul sau reprezentantul legal, modul de soluţionare a situaţiei fiecărui beneficiar (transfer în alt centru, revenire în familie pe perioadă determinată, etc.);
▪ la expirarea termenului prevăzut în contract;
▪ în cazuri de forţă majoră (cataclisme naturale, incendii, apariţia unui focar de infecţie, suspendarea licenţei de funcţionare, altele); în aceste situații DGASPC Olt va asigura, în condiții de siguranță, transferul beneficiarilor în servicii sociale similare;
▪ decesul beneficiarului;
▪ în cazul în care beneficiarul are un comportament inadecvat care face incompatibilă găzduirea acestuia în centru, în condiţii de securitate pentru el, ceilalţi beneficiari sau personalul centrului;
▪ când nu se mai respectă clauzele contractuale de către beneficiar.
(10) Încetarea/ sistarea serviciilor acordate beneficiarului în ultimele două situaţii menţionate la alin.(9) lit. b) de mai sus se realizează pe baza hotărârii cu majoritate simplă a unei comisii formate din conducătorul centrului, un reprezentant al DGASPC Olt, managerul de caz sau un reprezentant al personalului centrului şi 2 reprezentanţi ai beneficiarilor.
(11) Sistarea serviciilor se face conform nevoilor individuale ale beneficiarului, din motivele specificate în standardele specifice minime obligatorii de calitate pentru servicii sociale cu cazare de tip Centru de abilitare și reabilitare, Centru de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu dizabilități.
(12) „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” deţine un registru de evidenţă a ieşirilor din centru, în care se înscriu: datele de identificare ale beneficiarului, datele de transmitere a notificărilor sau a dosarului personal al beneficiarului, destinatarii acestora (denumire, adresă, telefon, mail).
(13) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” au următoarele drepturi:
a) să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
b) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
c) să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
d) să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
e) să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
f) să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
g) să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu dizabilităţi.
(14) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” au următoarele obligaţii:
a) să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
b) să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc., la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
c) să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
d) să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală; e) să respecte prevederile prezentului regulament.
Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social „Centrul de îngrijire și asistență Fălcoiu” sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/ local, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
- găzduire – se asigură găzduirea beneficiarilor în condiții de confort, siguranță și igienă, în locații curate și adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilităţi, confortabile și sigure din punct de vedere al securității personale;
- alimentaţie – se asigură o alimentaţie corectă din punct de vedere nutrițional și diversificată, în condiții igienice și ambianță plăcută; sunt respectate normele igienico-sanitare şi de siguranţă a alimentaţiei prevăzute de legislaţia în vigoare;
- asistenţa pentru sănătate – se asigură servicii de asistenţă medicală, respectiv supraveghere şi tratament în baza prescripţiilor medicale şi monitorizarea permanentă în scop preventiv şi terapeutic a stării de sănătate a beneficiarilor, se facilitează accesul beneficiarilor la serviciile medicale furnizate în comunitate;
- informare – centrul asigură accesul la informaţii referitoare la modul de organizare şi funcţionare, condiţiile de admitere, oferta de servicii, drepturile şi obligaţiile persoanelor beneficiare;
- evaluare –beneficiarilor li se acordă servicii în baza evaluării nevoilor individuale şi situaţiei personale a fiecărui beneficiar, iar nevoile identificate sunt înscrise în fişa de evaluare a beneficiarului;
- planificare activităţi/ servicii – centrul acordă servicii corespunzătoare nevoilor individuale ale fiecărui beneficiar conform unui plan personalizat întocmit de echipa multidisciplinară în baza evaluării inițiale și care este actualizat periodic;
- monitorizare – centrul se asigură că activitățile/serviciile planificate prin planul personalizat sunt realizate; este desemnat un manager de caz pentru fiecare beneficiar iar acesta coordonează, monitorizează şi evaluează implementarea planului personalizat al beneficiarului;
- informare și consiliere socială/servicii de asistență socială – centrul sprijină beneficiarii să dispună de cunoștințe și informații din domeniul social și al dizabilității (cu privire la drepturile și facilitățile sociale existente, clarificări privind demersurile de obținere, sprijin pentru menținerea relației beneficiarului cu familia, etc.).
- consiliere psihologică – se urmărește menținerea echilibrului psiho-afectiv prin dezvoltarea comportamentului adecvat situațiilor sociale, dezvoltarea atenției și gândirii pozitive, adecvarea emoțiilor, conștientizarea de sine, evitarea situațiilor de izolare socială și depresie, optimizarea şi dezvoltarea personală, autocunoaşterea;
- abilitare/reabilitare – se asigură condiții pentru dezvoltarea/menținerea autonomiei și a potențialului beneficiarilor prin terapii de abilitare/reabilitare în conformitate cu planul personalizat;
- îngrijire și asistență – se asigură ajutor pentru realizarea activităţilor de bază ale vieţii, asistenţă calificată pentru asigurarea igienei zilnice a beneficiarilor, deplasare, comunicare, altele;
- deprinderi de viață independentă – se asigură menținerea/dezvoltarea aptitudinilor cognitive ale beneficiarilor, deprinderilor zilnice, deprinderilor de comunicare, de mobilitate, de autoîngrijire, de îngrijire a propriei sănătăți, de autogospodărire, de interacțiune;
- educație / pregătire pentru muncă – aplicarea de sprijin și exerciții pentru ca beneficiarii să facă față cerințelor instituției școlare/profesionale, să participe la acțiuni de meșteșugărit sau hobby-uri, să-și exerseze/consolideze cunoștințele și abilitățile practice și sociale, să-și capaciteze întreg potențialul creativ și lucrativ, altele;
- asistență și suport pentru luarea unei decizii – se asigură asistență și suport pentru luarea unei decizii adecvate, în baza evaluării și identificării nevoilor specifice ale beneficiarului;
- integrare și participare socială și civică – se asigură activități de implicare a beneficiarilor în viața socială și civică a comunității, conform recomandărilor din planul personalizat- cunoașterea mediului social, stimularea/învățarea unui comportament adecvat situațiilor sociale, implicarea în activități culturale, artistice desfășurate în comunitate, participarea la acțiuni de recreere și petrecere a timpului liber, la acțiuni de meșteșugărit, vizite, altele
- reabilitare şi adaptare a ambientului – se urmăreşte îmbunătăţirea şi adaptarea permanentă a mediului ambiant, prin crearea unui mediu de viaţă cât mai prietenos şi apropiat de cel din afara centrului (program de curăţenie şi igienizare zilnică, amenajarea spaţiilor interioare – zugrăvit, a spaţiilor exterioare, etc.);
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- punerea la dispoziţia beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg, a unor materiale informative privind activităţile derulate şi serviciile oferite (pliante, broșuri, etc.);
- asigurarea accesului persoanelor interesate cel puţin o zi pe lună pentru a cunoaște condiţiile de locuit şi de desfăşurare a activităţilor și serviciilor; în timpul vizitei, persoanele interesate sunt însoțite de un angajat al centrului care oferă informațiile solicitate;
- întocmirea tabelului cu numele persoanelor care au semnat de luarea la cunoștință a prevederilor privind suspendarea, respectiv încetarea acordării serviciului social, înainte de semnarea contractului de furnizare servicii;
- organizarea anuală a unei sesiuni de informare a beneficiarilor cu privire la activitatea curentă a centrului;
- elaborarea de rapoarte de activitate privind diseminarea în cadrul comunităţii a materialelor informative;
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- participarea beneficiarilor la activităţile organizate în comunitate;
- participarea comunităţii la activităţile organizate de beneficiari în centru;
- colaborarea cu AJOFM Olt şi organizaţii neguvernamentale pentru dezvoltarea unui sistem eficient de formare, orientare profesională şi angajare în muncă a persoanelor adulte cu dizabilităţi şi susţinerea inserţiei pe piaţa muncii;
- participarea la Bursa locurilor de muncă pentru persoanele adulte cu dizabilităţi, organizată de către AJOFM Olt;
- promovarea valorilor şi principiilor privitoare la drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, a drepturilor cetăţeneşti ale persoanelor cu dizabilităţi, precum şi la participarea activă a acestora la viaţa comunităţii;
- promovarea imaginii pozitive a persoanelor cu dizabilităţi, în colaborare cu diverşi actori implicaţi, inclusiv mass-media; creşterea nivelului de vizibilitate a persoanei cu dizabilităţi ca membru cu drepturi depline al comunităţii;
- desfăşurarea de campanii de conştientizare şi sensibilizare a opiniei publice;
- promovarea accesului la servicii sociale;
- încurajarea activităţilor de voluntariat;
- asigurarea continuităţii, complementarităţii şi cooperării în procesul furnizării de servicii sociale;
- realizarea accesibilizării mediului fizic şi informaţional;
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
- elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
- realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
- îmbunătăţirea continuă a relaţiei dintre furnizor şi beneficiarii acestuia prin: utilizarea de mijloace de informare şi comunicare corecte, transparente şi accesibile, asigurarea confidenţialităţii şi securităţii datelor şi informaţiilor personale, utilizarea mecanismelor de prevenţie şi combatere a riscului de abuz fizic, psihologic sau financiar asupra beneficiarului;
- implicarea activă a beneficiarilor şi a familiilor acestora în planificarea, acordarea şi evaluarea serviciilor;
- realizarea evaluărilor şi instruirilor periodice ale personalului angajat;
- aplicarea unor chestionare de evaluare a serviciilor beneficiarilor centrului;
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea următoarelor activităţi:
- administrarea resurselor financiare şi materiale ale centrului în mod economic şi eficient pentru atingerea obiectivelor specifice acestuia;
- asigurarea resurselor umane care corespund din punct de vedere al calificării cu serviciile acordate, pentru eficacitatea şi performanţa activităţii desfăşurate;
- întocmirea necesarelor de alimente, materiale (de curăţenie, de reparaţii, de întreţinere, etc.), echipamente, cazarmament, medicamente, materiale sanitare, etc.;
- întocmirea fişelor de post ale personalului;
- evaluarea performanţelor profesionale ale personalului;
- asigurarea creşterii performanţelor profesionale prin elaborarea unui Plan de instruire şi formare profesională pentru angajaţii proprii;
- realizarea unei comunicări eficiente cu partenerii (instituţiile de ocrotire a sănătăţii, instituţii culturale şi religioase, organizaţii neguvernamentale, etc.).